Potřebujete založit s.r.o. a nevíte si rady? Rádi vám v začátcích podnikání pomůžeme. Založení s.r.o. vyžaduje to mnoho papírování a administrativy, a může být zdrojem mnoha otázek a nejistot. Pokud však víte, jak postupovat, může být celý proces mnohem snadnější a hladší. V tomto článku se dozvíte, jak založit s.r.o. a co budete potřebovat k úspěšnému založení vaší firmy.

Co to je společnost s ručením omezeným?

Pro pochopení celého tématu je potřeba definovat co to je společnost s ručením omezeným (s.r.o.) a k čemu slouží. Jedná se o typ právnické osoby, která má vlastní právní subjektivitu a může vystupovat jako samostatný podnikatel. Společnost s ručením omezeným má určený základní kapitál a její majitelé – společníci – mají omezenou odpovědnost za závazky společnosti. To znamená, že mají odpovědnost jen do výše svého vkladu do společnosti a neručí tedy svým majetkem. Tento typ společnosti je velmi častým a oblíbeným způsobem podnikání v Česku. Čísla hovoří jasně – aktuálně je v ČR zaregistrováno přes 520 tisíc společností s ručením omezeným.

1. Vymyslete název firmy

Prvním krokem k založení s.r.o. je výběr jména pro vaši společnost. Jméno by mělo být jedinečné a nesmí být již použito jinou společností. Pokud si nejste jisti, zda je vaše jméno dostatečně unikátní, můžete si název zkontrolovat v databázi obchodního rejstříku. Můžete si také přečíst náš článek jak vymyslet název pro firmu?

2. Zajistěte všechny potřebné dokumenty

Před sepsáním společenské smlouvy nebo zakladatelské listiny budete potřebovat další dokumenty a formuláře. Jedná se o:

  • osobní doklady společníků i jednatelů
  • souhlas s umístěním sídla společnosti
  • prohlášení o bezúhonnosti jednatele

3. Sepsání společenské smlouvy nebo zakladatelské listiny

Společenská smlouva nebo zakladatelská listina jsou dokumenty, které určují základní podmínky vaší společnosti, jako jsou jméno společnosti, výši základního kapitálu, účel společnosti, práva a povinnosti společníků a další neméně důležité informace. Společenskou smlouvu budete potřebovat když budete mít více společníků. Pokud si vystačíte sami, potřebujete zakladatelskou listinu. K sepsání smluv a návrhu na zápis firmy do obchodního rejstříku budete potřebovat notáře.

4. Vyberte sídlo společnosti

Pro založení firmy potřebujete určit sídlo společnosti. Nemusíte však zvolit vaši skutečnou adresu bydliště či provozovny. Můžete zvolit virtuální sídlo a chránit své soukromí. Navíc získáte reprezentativní adresu pro vaše klienty i zákazníky. Naše společnost Domica Business House navíc vydává úředně ověřený souhlas s umístěním sídla společnosti okamžitě.

5. Vyřízení živnostenského oprávnění

Abyste mohli podnikat prostřednictvím nové společnosti, budete potřebovat živnostenský list. O něj si můžete zažádat osobně, poštou nebo elektronicky. S sebou si vezměte i 1000 Kč na správní poplatek pro příslušný živnostenský úřad.

6. Založení bankovního účtu

Nejen pro vaše podnikatelské aktivity, ale i pro vklady všech společníků budete potřebovat bankovní účet. Pokud však společnost zakládáte účet sami, došlo od ledna roku 2021 k příjemné změně. Peněžitý vklad do výše 20 tisíc korun nemusíte vkládat na bankovní účet, ale můžete jej vložit i přímo notáři. Základní kapitál pro novou firmu již dávno není strašákem nových podnikatelů, od roku 2014 stačí totiž složit základní kapitál skutečně symbolický – ve výši minimálně jedné koruny.

7. Zápis do obchodního rejstříku

Do 90 dnů od založení společnosti je potřeba podat žádost o zápis do obchodního rejstříku. Pokud žádost podáte pomocí notáře, činí poplatek necelé 3 tisíce korun.

8. Zaregistrujte se u finančního úřadu

Do 15 dnů od zápisu do obchodního rejstříku je nutné se přihlásit na příslušný finanční úřad. To provedete jednoduše elektronicky – přes vaši nově zřízenou datovou schránku.

9. Nezapomeňte na datovou schránku

Od roku 2023 se již žádný podnikatel bez datové schránky neobejde. Ihned po vzniku firmy vám tedy doporučujeme se s funkcemi datové schránky seznámit. O založení se nemusíte starat, již při založení živnosti se vám datová schránka vytvoří sama. Přihlašovací údaje vám dorazí poštou.

Pro úspěšné založení společnosti je nutné dodržet určitou posloupnost kroků – vyplnit ty správné formuláře, získat povolení, nahlásit firmu na úřady. Pokud jste ještě nikdy firmu nezakládali, můžete tím strávit až několik dní i týdnů. S námi zvládnete online založení společnosti s vlastním názvem rychle a bez problémů. Vyzkoušejte naši službu asistované založení společnosti, kde se doslova o vše postaráme. Umíme to i na dálku. Nyní navíc s virtuálním sídlem na jeden rok zdarma.

Založení firmy online

Další rady pro vaše podnikání:
Mohlo by vás také zajímat jak založit firmu do 24 hodin nebo jaké jsou výhody ready made společností. Podívejte se také na možnost poskytnutí virtuálního sídla v Ostravě.